Gmina: To Dino nie chciało wybudować lewoskrętu. Inwestor nie zadbał o bezpieczeństwo mieszkańców?
- Marek Zioła
- 2 dni temu
- 2 minut(y) czytania

Burmistrz Brzegu Dolnego ujawnia szczegóły korespondencji z Dino Polska S.A. w sprawie budowy lewoskrętu przy markecie na ulicy Dębowej. W piśmie z 5 listopada 2025 roku gmina tłumaczy, dlaczego wprowadzono nową, stałą organizację ruchu oraz dlaczego to samorząd musiał zająć się budową infrastruktury dla pieszych.
Wprowadzenie zakazu skrętu w lewo na wjeździe do marketu Dino przy ulicy Dębowej w Brzegu Dolnym wzbudziło spore zainteresowanie i oburzenie mieszkańców oraz kierowców. Urząd Miejski w odpowiedzi na pismo naszej redakcji z 4 listopada 2025 roku przedstawił swoje stanowisko, wyjaśniając, że zmiana organizacji ruchu, o której informowaliśmy już wcześniej, była konieczna w celu poprawy bezpieczeństwa, a jej bezpośrednią przyczyną był brak działań ze strony inwestora – Dino Polska S.A.
Brak lewoskrętu? Inwestor nie przedstawił rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo
Jak informuje Burmistrz Ireneusz Fura w piśmie datowanym na 5 listopada, to nie spółka Dino Polska S.A. wyszła z propozycją budowy lewoskrętu, który miałby umożliwić bezpieczny wjazd do obiektu handlowego.
Wręcz przeciwnie, to Gmina Brzeg Dolny na spotkaniach roboczych ze spółką zgłaszała potrzebę realizacji takiego rozwiązania, mającego poprawić bezpieczeństwo. Zgodnie z ustaleniami z tych spotkań, inwestor miał przedstawić gminie rozwiązania mające poprawić bezpieczeństwo w rejonie sklepu, jednak, mimo pisemnych ponagleń z Urzędu, nie przekazał żadnych propozycji do dnia otwarcia marketu.
„Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, obowiązkiem Inwestora wykonującego inwestycję niedrogową - w tym przypadku obiekt handlowy, jest dostosowanie dróg publicznych do planowanego ruchu generowanego przez obiekt oraz zapewnienie sprawnej i bezpiecznej obsługi komunikacyjnej obiektu. Niestety, mimo ustawowego obowiązku spoczywającego na Inwestorze, nie zostało to przez niego zrealizowane.”
Burmistrz jasno podkreśla, że ustawowy obowiązek dostosowania dróg publicznych do ruchu generowanego przez obiekt handlowy i zapewnienie bezpiecznej obsługi komunikacyjnej spoczywał na inwestorze. W związku z brakiem działań spółki, gmina musiała działać samodzielnie, aby zapobiec niebezpiecznym sytuacjom.
Dlaczego Gmina Brzeg Dolny musiała sama wprowadzić nową organizację ruchu
Wprowadzenie nowej stałej organizacji ruchu na ulicy Dębowej, skutkujące zakazem skrętu w lewo jadąc od strony przejazdu kolejowego, było inicjatywą Gminy Brzeg Dolny, której celem była poprawa bezpieczeństwa pieszych – niechronionych uczestników ruchu drogowego. Zarządca drogi gminnej, czyli Burmistrz Brzegu Dolnego, podjął decyzję o wyznaczeniu infrastruktury dla pieszych w miejscu, gdzie pojawiła się duża gęstość ruchu pieszego. Jak czytamy w piśmie, taka infrastruktura, czyli przejście dla pieszych wraz z elementami towarzyszącymi, musi zapewniać odpowiednią widoczność i wysoki poziom bezpieczeństwa.
Gmina Brzeg Dolny zrealizowała całą zmianę stałej organizacji ruchu, od dokumentacji projektowej aż do jej wdrożenia na drodze, pokrywając wszystkie koszty i wykonując ją własnym staraniem.
Doświetlenie przejścia dla pieszych w planach
W celu dalszej poprawy bezpieczeństwa na nowo wyznaczonym przejściu dla pieszych planowane jest wykonanie jego doświetlenia w technologii LED, zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami. Zlecenie na opracowanie dokumentacji projektowej doświetlenia zostało już przekazane pracowni projektowej specjalizującej się w instalacjach elektrycznych. Realizacja fizyczna, czyli budowa doświetlenia, będzie możliwa po uzyskaniu wszystkich wymaganych prawem uzgodnień, opinii i decyzji.















Komentarze